Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

368 träffar
Moment

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 3

Dela upp blandningen Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt. Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper. Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandni...
Moment

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i dera...
Moment

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.
Moment

Blandningar och lösningar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Moment

Blandningar och lösningar – moment 3

Välj själv om du enbart vill visa de två experimenten “Blandning” respektive “Lösning” som beskrivs nedan eller om du vill att eleverna ska göra dem. I experimentet “Blandning” häller man strösocker o...
Moment

Stjärnbilder – moment 3

STJÄRNKARTA (se bifogad fil, moment 1)  Visa stjärnkartan på smartboard, projektor eller liknande. Berätta att man från jorden pratar om två stjärnhimlar, den norra och den södra. Vi som bor på norra...
Moment

Avstånd – moment 4

Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. 
Moment

Cykelhjälmsången

En ny sång med Doris och Knäckebröderna introduceras. Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de...
Moment

Gå över på övergångsstället!

Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...
Moment

Blad – moment 3

Detta moment innehåller övningarna “Bladen” och “Färgjakten med mera”. (Som inspiration till dig som lärare, inför övningen om blad, kan du titta på filmen ”Markinventering i Klagshamn – P...