På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Under tiden isen smälter
Detta moment innehåller ett experiment. Se filmen “Vattnets olika former” (se nedan).
Genomför samma experiment i klassrummet.
Låt eleverna först få känna på isen innan den lä...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om vatten och att de under arbetets gång kommer att lära sig om något som kallas för vattnets former och om olika lösningar oc...
Börja med att titta på introduktionsfilmen “Dödspendeln”. Hela filmen och förklaringar kommer under en senare lektion.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om kraf...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har repeterat vattnets former oc...
Välj själv om du enbart vill visa de två experimenten “Blandning” respektive “Lösning” som beskrivs nedan eller om du vill att eleverna ska göra dem.
I experimentet “Blandning” häller man strösocker o...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om balans, tyngdpunkt...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
FRITT FALL
I detta moment går ni ut till en gradäng, bänk, klätterställning eller liknande. Låt eleverna arbeta i grupper om 3-4 elever per grupp. Ge varje grupp en uppsättning av bollar och kulor i o...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?