Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

388 träffar
Moment

Dramatisera

Låt eleverna dramatisera fotosyntesen  Fotosyntesens formel i ord är: Koldioxid + vatten ==> kolhydrater (socker) + syre En förenklad kemisk beteckning för samma sak är: CO2 + H2O ==> CH2O + O2...
Moment

Göra ekoburkar

Låt eleverna, gärna i par eller mindre grupper, göra ekoburkar  Lägg lite sten i botten av burken. Häll därefter i jord, cirka 1/5. Plantera en växt, tryck försiktigt ner rötterna i jorden. Häll i li...
Moment

Instruktion

Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”  Börja med att gå balansgång på valfritt sätt. Prova därefter att hålla armarna intill kroppen. Testa sedan att gå med armarna utsträckta. Varier...
Moment

Sång

Lyssna gärna på sången som handlar om kraft och rörelse:
Moment

Instruktion

Friktion 1 Låt eleverna rita med en blyertspenna på olika material, till exempel på miniwhiteboardtavla/plast, på kartong och på sandpapper. Diskutera och resonera med eleverna. Vilka av ytorna går d...
Moment

Instruktion

Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen  Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången. Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt. Släppa kulorna...
Moment

Hjärnan – moment 3

Hjärnan och ansträngning Många elever tror att deras högpresterande klasskamrater är smarta av naturen. Visst har en del elever lättare för skolarbete än vad andra har. Det är dock viktigt att avdrama...
Moment

Från pinnar till tal, addition – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Moment

Hjärnan – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut). Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Moment

Dag, natt och årstider – moment 4

Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.