Friktion 1
Låt eleverna rita med en blyertspenna på olika material, till exempel på miniwhiteboardtavla/plast, på kartong och på sandpapper.
Diskutera och resonera med eleverna. Vilka av ytorna går d...
Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen
Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången.
Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt.
Släppa kulorna...
Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”
Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
Varier...
Hjärnan och ansträngning
Många elever tror att deras högpresterande klasskamrater är smarta av naturen. Visst har en del elever lättare för skolarbete än vad andra har. Det är dock viktigt att avdrama...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
I detta moment ska eleverna få en känsla för de avstånd som finns mellan planeterna. Det är dags för en lång promenad. Placera Solen (badbollen eller dylikt) på skolgården eller annan passande plats....
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om planeternas olika...