Låt eleverna dramatisera fotosyntesen
Fotosyntesens formel i ord är: Koldioxid + vatten ==> kolhydrater (socker) + syre
En förenklad kemisk beteckning för samma sak är: CO2 + H2O ==> CH2O + O2...
Låt eleverna, gärna i par eller mindre grupper, göra ekoburkar
Lägg lite sten i botten av burken.
Häll därefter i jord, cirka 1/5.
Plantera en växt, tryck försiktigt ner rötterna i jorden.
Häll i li...
Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”
Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
Varier...
Friktion 1
Låt eleverna rita med en blyertspenna på olika material, till exempel på miniwhiteboardtavla/plast, på kartong och på sandpapper.
Diskutera och resonera med eleverna. Vilka av ytorna går d...
Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen
Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången.
Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt.
Släppa kulorna...
Hjärnan och ansträngning
Många elever tror att deras högpresterande klasskamrater är smarta av naturen. Visst har en del elever lättare för skolarbete än vad andra har. Det är dock viktigt att avdrama...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.