Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

373 träffar
Moment

Hjärnan – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut). Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Moment

Arbetsro – moment 4

Dela ut Värdegrund-matriser. Låt sedan eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och kryssa i sina matriser. Därefter ber du några att dela med sig av sina tankar.    Tankar...
Moment

Insektshotell – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Näringskedjor-matris”. I samban...
Moment

Vem äter vem – moment 2

Berätta för eleverna att ni under denna och några andra lektioner ska lära mer om näringskedjor och näringsvävar genom att spela olika spel. Spelen är följande: Med andra ord. Kortspelet “3-i-rad”...
Moment

Pinna på – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska börja att träna på tal genom att räkna pinnar i en rörelselek som heter “Pinna på”. Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antal...
Moment

Pinna på – moment 1

Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som heter “Från pinnar till tal”. Dela ut varsin “Från pinnar till tal-matris” till eleverna (se bifogat dokument). Förklara att det som...
Moment

Vem äter vem – moment 3

Skriv ut så många uppsättningar av bilderna till spelen som du behöver (se bifogade filer, moment 1). Klipp ut bilderna och laminera dem gärna. Eventuellt kan eleverna hjälpa till med dessa förberedel...
Moment

Badbollen

Deltagare: Alla Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Moment

Fånga vaden

Deltagare: Parvis Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...
Moment

Vem äter vem – moment 4

Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om näringskedjor. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att u...