Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Dela ut Värdegrund-matriser. Låt sedan eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och kryssa i sina matriser. Därefter ber du några att dela med sig av sina tankar.
Tankar...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Näringskedjor-matris”.
I samban...
Berätta för eleverna att ni under denna och några andra lektioner ska lära mer om näringskedjor och näringsvävar genom att spela olika spel. Spelen är följande:
Med andra ord.
Kortspelet “3-i-rad”...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska börja att träna på tal genom att räkna pinnar i en rörelselek som heter “Pinna på”.
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antal...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som heter “Från pinnar till tal”.
Dela ut varsin “Från pinnar till tal-matris” till eleverna (se bifogat dokument). Förklara att det som...
Skriv ut så många uppsättningar av bilderna till spelen som du behöver (se bifogade filer, moment 1). Klipp ut bilderna och laminera dem gärna. Eventuellt kan eleverna hjälpa till med dessa förberedel...
Deltagare: Alla
Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Deltagare: Parvis
Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om näringskedjor. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att u...