Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man använder “...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna addition med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med additi...
Detta moment är skapad för att introducera arbetsområdet, känna av elevernas förkunskaper men även för att få ingång deras tankeprocess kring kläder och vänja dem vid att diskutera ihop. Frågorna berö...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 2”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att det...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med “pinntal” men utan att rita alla streck.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal med osynl...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Detta moment utgår från en presentation på åtta blad som innehåller bl.a. nya begrepp som bör förklaras under presentationens gång så att eleverna kan ta till sig dem och börja använda dem. Du bör där...