Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

347 träffar
Moment

Tankekartan, trafikbegrepp

Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.
Moment

Hitta rätt ord till rätt bild

Dela in eleverna i par. Låt eleverna göra övningen Hitta rätt ord till rätt bild. De ska nu dra linjer mellan bild och rätt begrepp. När eleverna är klara projicera facit.
Moment

Trafikbegrepp

Projicera tankekartan för eleverna på tavlan för att färska upp minnet.  När ni diskuterade risker i trafiken förra lektionen kom det säkert upp många olika begrepp. Visa sedan dokumentet begrepp och...
Moment

Vad ska vi lära oss?

Presentera dokumentet Tema trafik (pedagogisk information). Förslagsvis kan du visa dokumentet med projektor. Berätta vad man ska kunna och hur ni kommer att arbeta. Fråga gärna eleverna om de har fle...
Moment

Stjärnbilder – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om månens olika faser...
Moment

Tankekartan, gå över gatan

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med vad man ska tänka på när man korsar en gata på ett säkert sätt.
Moment

Repetera farliga platser

Visa eleverna deras foton igen för att friska upp minnet. Skriv ut en karta på närområdet och be elever peka ut de (enligt barnen) farliga platserna och placera ut platserna.
Moment

Trafikdetektiver

Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...
Moment

Förbereda en muntlig redovisning.

Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...
Moment

Grupparbete

Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.