Titta på avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?
En ny sång med Doris och Knäckebröderna introduceras. Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de...
Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med växter och andra naturföremål.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om rymden. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om varför det blir da...
Berätta att ni under denna lektion ska göra en laborativ övningar som åskådliggör månens olika faser.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa månens faser: fullmåne, halvmåne, nymå...