Detta moment innehåller övningarna “Bladen” och “Färgjakten med mera”. (Som inspiration till dig som lärare, inför övningen om blad, kan du titta på filmen ”Markinventering i Klagshamn – P...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
Visa filmen för eleverna. Ha en kort diskussion, ställ frågor som t ex: Vad såg ni? Låt eleverna diskutera enligt EPA modellen (Ensam Par Alla). Vad tänkte ni på när ni såg filmen? Kopiera upp och del...
Ladda ner Skyltbingo. Bingot kan spelas på olika sätt. Antingen går man en runda i mindre grupp i skolans närmiljö, eller så görs det som en kul “läxa” där man gör iakttagelser på vilka skyltar man se...
Visa filmen “Korsa gatan” från Gatsmart på UR.se för eleverna. Diskutera tankar om filmen efteråt. Repetera – hur gjorde Missy Gatsmart när hon gick över gatan?
Kopiera upp mallar till olika “tomma” vägskyltar. Repetera färger och former för varningsskyltar, påbudsskyltar och förbudsskyltar. Förklara att eleverna ska göra en egen skylt som skulle kunna behöva...
Be eleverna plocka fram sitt Skyltbingo. Låt eleverna prata om sina skyltbingon i par med varandra i någon minut. Vad ser vi för likheter/skillnader? Redovisa med diskussion i helklass: Hur många såg...
Visa presentation med bilder på olika vägskyltar. Diskutera i helklass: Vad betyder skyltarna? Prata om skyltarnas färger och former. Låt eleverna tolka och gissa vad skyltarna handlar om. Titta på bi...
Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...