Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Följ upp experimentet ”Isbiten i glaset”
Titta på experimentet “Isbiten i glaset” och se vad som har hänt. Jämför med elevernas tankar från förra lektionen. Har det blivit som de trodde?
V...
Under tiden isen smälter
Detta moment innehåller ett experiment. Se filmen “Vattnets olika former” (se nedan).
Genomför samma experiment i klassrummet.
Låt eleverna först få känna på isen innan den lä...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om vatten och att de under arbetets gång kommer att lära sig om något som kallas för vattnets former och om olika lösningar oc...
Börja med att titta på introduktionsfilmen “Dödspendeln”. Hela filmen och förklaringar kommer under en senare lektion.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om kraf...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och övergångarna mellan dem genom att rita en naturvetenskaplig modell. Ni kommer också koppla dessa kunskaper till hur det fung...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
I detta moment ska ni gå ut och åka rutschbana. Innan ni gör det, dela ut varsin Rutschbanan-tabell till eleverna. Låt de få en stund till att fylla i den översta tabellen, vilket materiel de tror att...