Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om varför det blir da...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om rymden. Under arbetets gång kommer de att lära om solsystemet, om avstånd mellan himlakroppar och planeternas storlek. Andr...
Berätta att ni under denna lektion ska göra en laborativ övningar som åskådliggör månens olika faser.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa månens faser: fullmåne, halvmåne, nymå...
Med hjälp av häftmassa fäster du en pingisboll, som ska föreställa månen, på en penna.
Lotta fram en elev som får börja. Han eller hon kommer fram så att alla kan se. Låt eleven hålla i månen genom a...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har repeterat vattnets former oc...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och övergångarna mellan dem genom att rita en naturvetenskaplig modell. Ni kommer också koppla dessa kunskaper till hur det fung...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Isbi...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Experiment ”Isbiten i galset”
I detta moment ska ni påbörja ett enkelt experiment “Isbiten i glaset”.
Lägg en isbit i ett glas. Berätta för eleverna att glaset ska stå orört i en veckas ti...