Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

183 träffar

Vem har mest makt?

Instruktioner: Börja med att helt enkelt sitta i en ring och ställa frågan: Vad är makt? Låt alla uttrycka sig fritt kring vad de tycker är makt. Allt som sägs skrivs upp på tavlan. När du känner at...

”Ge rasismen rött kort!” Rasism och antidiskrimineringsskyddet

Denna övning har som syfte att få en förståelse för och reflektera kring begreppet rasism, ”Ge rasismen rött kort!” och hur dessa hänger ihop med Diskrimineringsgrunderna. Ytterst är syft...

Klura min konst

Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...

Vem får jag vara?

Välj ut vilka bilder som ska användas till övningen från mappen via länken nedan. Gå igenom en i taget. Låt eleverna fritt svara på nedanstående frågor. Diskutera gärna sedan efteråt varför eleverna h...

Diskrimineringsmemory

I det här momentet ska eleverna  ta del av de sju diskrimineringsgrunderna som de enligt lag skyddas av. Detta gör de genom att två och två para ihop diskrimineringsgrunden med dess betydelse. I korts...

Vad är diskriminering?

Se diskrimineringsfilmen och lyft sedan fram elevernas tankar och funderingar som har uppkommit i samband med filmen.

Kortlekarna

Kortlekarna Förberedelse: Printa ut kortlekar med barnets rättigheter. Dela in barnen i grupper om ca 4 -5 stycken.. Varje grupp får en kortlek med de 54 rättigheterna, artiklarna, som alla barn har r...

Fakta om barnkonventionen

Fakta om Barnkonventionen Syftet med det här momentet är att förklara vad Barnkonventionen är och hur den bildades, samt lite historisk bakgrund. Börja med att se filmerna:

Barnets perspektiv

Övning: Barnets perspektiv Vad tänker Du att barn ska ha rätt till/rätt att undvika när de lever sina liv? På skolan, på fritiden, hemma och i samhället?  Syfte: att eleverna själva ska tänka kring va...

Barnkonventionen genom workshop

Introduktion, förkunskaper, nyfikenhet, barnets perspektiv Börja med att väcka elevernas nyfikenhet och ta vara på deras förkunskaper. Ställ frågor som: Vad är Barnkonventionen? Vad tänker du på när...