Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan också fungera som en del av undervisning kring källkritik och retorik.
Gör så här!
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Källa
- Bjerregaard & Kindenberg (2015), ”Språkutvecklande SO-undervisning – strategier och metoder för högstadiet”
Här hittar du fler resurser kring läsning
- Begreppsmoln före läsning
- Läsa argumenterande texter
- 90 sekunders högläsning
- Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning
- Relationsdiagram – ett stöd vid läsning
- Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten
- T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.