Gå direkt till innehållet

4. SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR

A) Återberättande efter besöket

Låt eleverna efter besöket att återberätta vad ni sett i Kungsparken utifrån de bilder som eleverna tagit själva och skulpturanalysfrågorna.

B) Skapande av egen skulptur

Var och en av eleverna ska skapa en egen skulptur och en bakgrundsmiljö som skulpturen ska placeras i. Skulpturen skapas i lera efter inspiration av Diana – naturens väktare i Kungsparken. Lera efterliknar mest den strukturen som finns i skulpturen.

Eleven börjar med att göra en skiss av sin idé hur skulpturen och bakgrundsmiljön ska se ut.

Skulpturen ska placeras i en miljö. Denna miljö kan se ut hur som helst, men kan vara inspirerad av frågorna från analysen eller texten Diana i antikens myter. Bakgrundsmiljön målas eller ritas på papper.

Elevens skulptur placeras framför bakgrundsmiljön och avfotograferas. Bilden kommer att bearbetas i nästa punkt.

Nedan visas två exempel på hur det skulle kunna se ut.

C) Återberätta arbetsprocessen

Eleverna ska återberätta processen av skapandet av skulptur och bakgrundsmiljö med hjälp av sina bilder. Detta kan göras till exempel via presentationsverktyget Power Point eller Presentationer i Google.

Arbetsbladet Arbetet med Diana – jaktens gudinna är en stödstruktur för eleverna i det här arbetet och samtidigt underlag för bedömning.

 

Två fotografier av lerfigurer framför teckningar på planeter och stridsvagnar och Eiffeltornet.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Skapande av egen skulptur”

SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.