Ett läckert projekt
Matologi är en matkunskapskurs skapat specifikt för grundskolor i Malmö. Matologi använder sig av mat som ett verktyg för att inspirera och bekanta grundskoleelever med frågor om matkultur, hållbarhet, miljö, hälsa och mycket mer. Matologi aktivera även elevernas sinnen för att skapa en starkare och roligare relation till maten. Matologi ger grundskoleeleverna en djupare insikt och förståelse för hur maten kan bidra till den gemensamma kulturen och en hållbar framtid; hur människornas relation till maten formar och påverkar vardagen mer än man kanske kan tro. Matologi lyfter maten på ett sätt som får eleverna att tänka på det bredare och som en samhällsformade fenomen.
När vi talar om mat kopplat till hållbarhet, framtiden och matsystemet är det en självklarhet att inkludera FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Genom Matologin får vi chansen att introducera de här viktiga målen för eleverna och samtidigt ha roligt genom lek!
Syfte och mål
Syftet med Matologi är dels att ge grundskoleeleverna kunskap om hur maten aktiverar, formar och förenar oss och vårt samhälle. Kursen ska också aktivera elevernas sinnen. Aktiva sinnen gynnar kännedom om maten och hjälper eleverna att särskilja mellan bra och dålig mat.
Vi har skapat sex olika filmavsnitt med olika teman som demonstrerar hur maten påverkar både världen vi lever i och människorna i den. Vi vill visa eleverna att alla – oberoende härkomst eller intresse för mat – har en relation till det vi äter. Att bokstavligen tillreda idéer tillsammans är det bästa sättet att komma närmare maten och därmed bli bekväm med den.
Matologins sex teman är utvalda så att eleverna ska få en bred uppfattning om matsystemet, allt från det trendiga, det personliga och det intuitiva till det viktiga, det nyttiga och det informativa kopplat till hälsa, miljö och hållbarhet. Från Matologi kan eleverna ta med sig konkret och intressant kunskap samt insikter om vad mat egentligen är.
Matologi i 6 lektioner
Matologi består av följande delar:
0. Introduktion
1. Min smak (lektion)
2. Från jord till bord (lektion)
3. Mat och livsstil (lektion)
4. Matsvinn och framtidens mat (lektion)
5. Matkulturer (lektion)
6. Runt bordet (lektion)
7. Metoder bakom Matologi
Materialets upplägg
Materialet består av sex lektioner och följer samma upplägg:
DEL 1) INTRODUKTION (20 min)
a. Se på filmdel 1 med Edith & Carlos
Börja lektionen med att visa filmdel 1, Ediths och Carlos introduktion till dagens tema. Längden på respektive filmdel 1 varierar något från avsnitt till avsnitt, från 9 till 18 minuter. Anpassa lektionerna enligt introduktionens längd. När filmdel 1 är kortare finns det tid för längre diskussion i klassrummet.
b. Dagens ord
Filmdel 1 slutar alltid med ett Dagens ord. Ordet är ett nyckelord för dagens tema. Det är upp till dig som pedagog hur du vill ta in ordet under resterande lektion.
c. Egen tid
Om det finns tid över får du som pedagog fylla den såsom du vill. Förslagsvis kan eleverna diskutera det de har lärt sig från filmdel 1, eller diskutera kring Dagens ord och dess betydelse.
DEL 2) AKTIVERING (40-50 min)
a. Se på filmdel 2 med Edith & Carlos: Vad ska vi laga idag?
Börja del 2 genom att visa filmdel 2 ”Vad ska vi laga idag” där Edith och Carlos pratar kring dagens recept och hur recepten är kopplade till dagens tema. Efter filmdel 2 får eleverna kliva in i köket. Längden på respektive filmdel 2 varierar något, från 2 till 4 minuter. Längd på varje filmdel finner Du på nästkommande sidorna.
b. Matlagning och måltiden
Förbered mise-en-place och arbetsytan något innan, men låt gärna ungdomarna ta fram några av verktygen och/eller huvudråvarorna. Välj om du vill ge dem recepten att utgå ifrån eller om Du som pedagog delegerar löpande. Uppmuntra alltid till att smaka, lukta, känna (om du känner till Sapere-metoden är det en bra idé att använda sig av den i del 2). Receptet är endast en utgångspunkt. Uppmuntra ungdomarna att komma på egna idéer och variationer så länge alla ingredienser som ska användas, används. ”Jag gillar inte” finns inte om man inte har smakat på det först.
Att duka, fixa i matsalen och komma ner i varv inför måltiden är en viktig del av det hela. Beroende på skolan förutsättningar kan du som lärare/pedagog se till att det finns rekvisita och dekoration för att göra det fint. Om möjligt, ha med färska blommor, grönsaker eller annat som kan göra bordet extra fint och levande.
DEL 3) SAMMANFATTNING (20 min)
a. Se filmdel 3 med Edith & Carlos: Wrap up
Börja del 3 med att visa filmdel 3 ”Wrap-up” där Edith och Carlos sammanfattar dagens avsnitt genom att grubbla på vad var det viktigaste att ta med sig från dagens tema. Du som pedagog kan bestämma om eleverna ska äta det de har lagat i föregående del efter att ha sett ”Wrap-up”-filmen eller om de hinner äta i slutet av del 2 innan filmen. Längden på respektive filmdel 2 varierar något, från 3 till 7 minuter.
b. Måltiden alt. avslutande samtal i klassrummet
Om ni väljer att äta efter ”Wrap-up”-filmen tycker vi att det är viktigt att alla äter tillsammans, inklusive du som är pedagog. Sätt dig gärna med ungdomarna och ha samtal kring maten och dagens tema. Tala om hur kunskap, sinnesförnimmelser, energinivån, kulturella bakgrunder osv påverkar hur maten smakar och upplevs. Vi tycker även att det är viktigt att alla ska plocka undan och städa efter sig själva innan man lämnar klassrummet.
Om ni redan åt innan, i del 2, kan ni avsluta lektionen med valfri samtal kring dagens tema och kommunicera förväntningar och känslor inför kommande tema för nästa lektion.
Vi som skapat Matologi
Carlos Rojas Carvajal
Projektledare på Miljöförvaltningen, Malmö Stad: carlos.rojascarvajal@malmo.se
Edith Salminen
Kursens skapare & matkulturvetare, UNA: edith@unafoodcommunity.se
Linda Dahl
Receptutvecklare för Matologi, kock och matskribent: linda.smakverkstan@gmail.com
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.