Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

146 träffar
Lektion

Introduktion – smaka på oändligheten

En lektion i vilken du som lärare Introducerar vad arbetsområdet ska handla om. Går igenom arbetsområdets Pedagogiska Planering. Lotsar eleverna genom en övning kopplat till oändlighetskonceptet. Lå...
Lektion

Białystok

I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Lektion

Treblinka

I de sista filmerna besöker gruppen minnesplatsen för Förintelselägret Treblinka II. Lägret skapades som del i den plan som kallades Aktion Reinhardt vars mål var att utplåna de polska judarna. Gruppe...
Lektion

Examination och utvärdering

En lektion i vilken du som lärare: Examinerar arbetsområdet Utvärderar arbetsområdet.  
Lektion

Samtycke med hjälp av temperaturlinje

En lektion i vilken du som lärare: Med utgångspunkt från förra lektionen pratar om samtycke och samtyckeslagstiftning. Låter eleverna genomföra övningen ”Temperaturlinjen” från RFSUs mate...
Lektion

3. Lässtrategier och hjärnan

Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Lektion

Modets baksida – slavarbete och miljögifter

Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...
Lektion

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...
Lektion

De globala målen – Du kan påverka!

Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Lektion

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...