På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
TEMAT ”SPRÅKBRUK” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Kommentarer om kommentarer
Prata med emojis
I det här området möter eleverna kommentarer som är vanligt förekommande på nätet. De får själva...
TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Bekämpa näthatet
Taggad på Insta
Det här området ger eleverna ökade förutsättningar för att förstå sin del i att skapa trygghet på...
TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Bekämpa näthatet
Taggad på Insta
I det här området lyfts ett problem fram som eleverna kan möta i sociala medier. De får föra etis...
I denna resurs finns en lärarhandledning till filmen "Masel Tov Cocktail" – en film som rör kontemporär judisk identitet och antisemitism. I handledningen finns texter som kan vara grunden till en genomgång med eleverna samt specifika referenser till filmen för dig som lärare. Handledningen innehåller även övningar för eleverna att arbeta med efter filmvisningen.
TEMAT ”MIN DIGITALA VARDAG” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Värdegrund och sociala medier
Kärlek och hat på sociala medier
I det här området reflekterar eleverna över hur deras eget mående p...
TEMAT ”MIN DIGITALA VARDAG” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Värdegrund och sociala medier
Kärlek och hat på sociala medier
I det här området pratar eleverna med varandra om sociala medier. ...
Judiskt kunskapscenter i Malmö synagoga tar emot bokade besök till både visningar och workshops med syftet att öka kunskapen om judisk kultur och historia, judiskt liv samt att motverka antisemitism. Här hittar du lärarhandledningar till de olika program du kan besöka på Judiskt kunskapscenter.
TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
Klassens regler på nätet
Rätt eller fel på nätet
I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och s...
"Mannen med väskan" är en övning med steg-för-steg-handling för läraren som är ett bra sätt att introducera ett arbetsområde kring etik med. Övningen guidar en lärare genom ett tankeexperiment som kan hållas med eleverna och introducerar både etik som ämne och några grundläggande etikskolor.