Lutande plan
Luta en planka mot gradängen så ni får ett lutande plan.
Låt eleverna gå uppför/nedför plankan? Hur känns det?
Variera lutningen.
Diskutera och resonera med eleverna. När är det lättast/...
Friktion 1
Låt eleverna rita med en blyertspenna på olika material, till exempel på miniwhiteboardtavla/plast, på kartong och på sandpapper.
Diskutera och resonera med eleverna. Vilka av ytorna går d...
Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen
Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången.
Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt.
Släppa kulorna...
Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”
Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
Varier...
Fundera tillsammans med eleverna vem som mer borde få ta del av deras miljöanalys av skolan. Om ni har möjlighet kan ni bjuda in skolbyggnadens förvaltare till ett dialogmöte. Om hen har möjlighet att...
Välj ett av de dilemman som finns på Globalamalen.se och som vi länkar till nedan under resurser.
Exempelvis:
I närheten av där du bor planeras en vindkraftspark. Vissa tycker att det här är en bra i...
Visa gärna filmen ”Jag är en siffra att räkna med” och berätta om de Globala Hållbarhetsmålen. Berätta att detta arbetsområde är ett sätt som ni på er skola kan arbeta med målen och framfö...