Berätta att ni under denna lektion ska göra två övningar för att lära om varför det blir dag och natt samt om varför vi har olika årstider.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa...
ETT DYGN
Släck belysningen i klassrummet. Ställ en skrivbordslampa, som ska föreställa solen, och en jordglob så att lampan lyser på globen. Rotera jordgloben moturs och samtala med eleverna om att e...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om rymden. Under arbetets gång kommer de att lära om solsystemet, om avstånd mellan himlakroppar och planeternas storlek. Andr...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad som händer med...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om vatten och att de under arbetets gång kommer att lära sig om något som kallas för vattnets former och om olika lösningar oc...
Börja med att titta på introduktionsfilmen “Dödspendeln”. Hela filmen och förklaringar kommer under en senare lektion.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om kraf...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
Berätta att ni under denna lektion ska undersöka tyngdkraften i pendelröreser genom att gunga på olika sätt.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna genomföra övningar på gungor för att uppleva tyngd...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.