Låt eleverna tillverka bladpressar
Trä i alla skruvarna i hålen på en av plywoodskivorna.
Lägg en av kartongbitarna och valfria växter därpå.
Lägg sedan på en kartongbit till.
Trä på den andra plywo...
Låt eleverna dramatisera fotosyntesen
Fotosyntesens formel i ord är: Koldioxid + vatten ==> kolhydrater (socker) + syre
En förenklad kemisk beteckning för samma sak är: CO2 + H2O ==> CH2O + O2...
Låt eleverna, gärna i par eller mindre grupper, göra ekoburkar
Lägg lite sten i botten av burken.
Häll därefter i jord, cirka 1/5.
Plantera en växt, tryck försiktigt ner rötterna i jorden.
Häll i li...
I följande klipp poängteras kunskapen om att hjärnan alltid kopplar ihop det nya man läser med något man redan kan. Det är så hjärnan lagrar information. Ibland när man redan kan mycket om ett område...
I klippet får eleverna en förklaring till varför det är så viktigt att sammanfatta det man har läst. Sammanfattningen hjälper dem såväl att koda in det läsa i långtidsminnet som till insikten av att d...
I det här klippet ligger fokus på att reda ut oklarheter och förklara för eleverna att man ibland måste fortsätta fast det “är tråkigt”. Detta hänger nämligen tätt ihop med hjärnans behov av att spara...
Följande klipp förklarar vikten av att förstå texten, att den betyder något. Utan förståelse är det svårt att minnas. Att läsa en text man inte förstår kan skapa en känsla av meningslöshet, vilket sän...