Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

156 träffar
Arbetsområde

Brain breaks i klassrummet

Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet. Även mindre mängd rörelse ger effekt.
Arbetsområde

Matematisk programmering i Python

Fortbildningen vänder sig till matematiklärare på gymnasiet och komvux. Materialet kan även med fördel användas för matematiklärare i grundskolans år 7-9.
Arbetsområde

Hur våra elever blir goda skribenter

Målet med arbetsområdet är att utifrån styrdokumenten, att få eleverna att bli bättre och mer självständiga skribenter i engelska och utveckla deras lärande genom en växelverkan mellan höga förväntningar och ett tydligt lärar- och kamratstöd.
Arbetsområde

Givande läsning – för alla elever

Hur får man till gemensam läsning i skolan, som fungerar för alla? I det här upplägget får eleverna välja mellan två olika romaner, och mellan olika uppgifter. Målsättningen är att skapa goda förutsättningar för studiero, läsmotivation och lärande.
Arbetsområde

InnoCarnival 25/26

Välkommen till InnoCarnival 25/26! InnoCarnival är ett pedagogiskt utvecklingsprojekt för förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola där barn oc...
Arbetsområde

Digitala Hågkomstresor

På hågkomstresor stärks lärandet genom platsens autenticitet, genom att befinna sig där det hände. Historia blir närvarande och verklig menar de som åker på dessa resor. Tyvärr kan inte alla Malmös elever åka på de här resorna, men vi har i materialet här gjort ett försök att förmedla den påverkan som platserna har. Materialet är avsett att stärka kunskap om judiskt liv före andra världskriget, Förintelsen och om antisemitism som den såg ut då. Läraren kan använda materialet i sin helhet eller så kan läraren välja ut ett avsnitt, allt efter behov.
Arbetsområde

InnoCarnival – barn och ungas idéer för framtiden

I detta arbetsområde tränar sig eleverna att arbeta systematiskt och inkluderande i en innovationsprocess. Eleverna lär sig använda Agenda 2030 och de globala målen för att hitta en specifik utmaning, samla in relevant information och använda sin kreativitet för att komma på nya spännande idéer och lösningar.
Arbetsområde

Mode – igår, idag och imorgon

Introduktion – Vilken snygg tröja du har! – Tack! Visst är den fin! – Verkligen! Var har du fått den ifrån? – Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer...
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Resursmaterial

4. Trygghet och studiero – skapa ditt tempel

I denna serie av sex avsnitt får du som pedagog ett enkelt och smidigt arbetsmaterial för att påbörja arbetet med trygghet och studiero. Värdegrundsarbetet är något som ska genomsyra allt vi gör i sko...