Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

473 träffar
Moment

Repetition i källkritik

Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna. Förbered Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Moment

Hur vet vi att månen inte är gjord av ost?

Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret. Förbered Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Moment

Moment 5: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...
Moment

Moment 4: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna. Lärare...
Moment

Moment 3: Gå på vattnet

Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet.. Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!   &nb...
Moment

Moment 2: Förklara experimentet i en skärminspelning

Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg. Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?” Vid behov: Repetera instruktionsfilm...
Moment

Moment 1: Ett experiment – du förklarar muntligt för andra

Förberedelse för läraren Dela in klassen i par. Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej. Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...
Moment

Moment 3: Ge och ta!

Eleverna delar sina förklaringar med en annan grupps deltagare (och med dig som lärare). Mottagande grupp läser och ger respons till förbättringar. Tanken är att eleverna tar/får idéer av varandra. Du...
Moment

Moment 2: Handling blir ord!

Fördela eleverna i grupper om fyra stycken. Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände. Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...
Moment

Moment 1: IRL! Vatten vs salt

Förberedelse för läraren  Material att ta fram till eleverna: Bägare (250 ml), sked, salt och  vatten. Saltet hälls upp i en större gemensam bägare där eleverna hämtar saltet. En tesked sätts i saltbä...