I detta moment ska eleverna få göra experimentet “Lerklump”. Titta på videon med samma namn, se nedan. Pausa filmen när instruktionsrutan visas och låt eleverna få genomföra experimentet:
Lerk...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Lerk...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om flytkraft och hur man kan bygga farkoster som kan bära mycket och tung last.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfoli...
I detta moment ska eleverna få göra experimentet “Ett skepp kommer lastat”. Titta på videon med samma namn, se nedan.
Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Ett skepp kom...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om båtarna ni vek, oc...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om lagrad energi och rörelse energi och bygga båtar av PET-flaskor som drivs med hjälp av gummiband.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna bygga en fark...
Samtala med eleverna om förra övningen “Trianglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskat...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 trianglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är andra gången ni gör en...