Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...
Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som...
Detta moment är skapad för att introducera arbetsområdet, känna av elevernas förkunskaper men även för att få ingång deras tankeprocess kring kläder och vänja dem vid att diskutera ihop. Frågorna berö...
Detta moment utgår från en presentation på åtta blad som innehåller bl.a. nya begrepp som bör förklaras under presentationens gång så att eleverna kan ta till sig dem och börja använda dem. Du bör där...
Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet och vilka färdighet...
Förberedelser
Presentationen består av 17 blad. Under varje blad finns det anteckningar där lärarguiden finns. Där finns även tips på frågor att ställa till eleverna för att få igång reflektion och di...
På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...
Detta moment lägger fokus på hur man kan bli en mer medveten konsument. Här ges konkreta tips på hur man kan konsumera mer hållbart, handla mindre och vad man ska tänka på för att inte bidra till den...
Förberedelse
Detta moment tar upp textilindustrin mörka sidor genom en presentation som behandlar triangelhandeln, arbetsförhållanden för de som arbetar i nutidens globaliserade textilindustrin samt d...