Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

325 träffar
Resursmaterial

Sant eller falskt? En källkritisk övning

Tänk själv! Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut? Man ska inte tro på allt vad folk säger. Med det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt.
Resursmaterial

Så här kan du prompta för att väcka läslust

Väck dina elevers nyfikenhet på boken de snart ska läsa! Här hittar du förslag på hur dina elever kan prompta för att väcka nyfikenhet och läslust genom att chattboten ställer frågor vartefter eleven svarar. Testa och förundras!
Resursmaterial

Påsktipsrunda

Här hittar du en tipsrunda för mellanstadiet om påsken. De bifogade frågorna passar fint att skriva ut och sätta upp utom - eller inomhus beroende på vädret. Du finner också en svarstalong och ett facit.
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Abrahams tält – en bussresa till judendomen, islam och kristendomen

Abrahams tält är ett projekt som tar din klass på en heldags bussutflykt till Malmö Ortodoxa Synagoga, Moskén på Islamic Center samt en kyrka. Syftet är att visa eleverna de tre abrahamitiska religionernas heliga rum och samtidigt diskutera levnadsregler, ritualer och värderingar.
Resursmaterial

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.
Resursmaterial

Språktabeller – modersmålsundervisning på dari

Här hittar ni en grammatisk lathund, en kort vägledande tabell med ett antal vanliga grammatiska dilemman. Dilemman som en elev med dari som modersmål ofta träffar på när hen ska formulera sig och skriva på det svenska språket. Tabellen visar några skillnader och likheter mellan modersmålet och svenska vilka både lärare och elever kan ha nytta av.
Resursmaterial

Varför firar vi första maj?

Första maj är en röd dag i den svenska kalendern men varför är den det egentligen? Vad är det för speciellt med just denna dag och hur länge har vi firat den? I den här resursen får eleverna genom ett quiz lära sig lite om bakgrunden och anledningarna till vårt firande.