Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

429 träffar

Taggad på Insta

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta I det här området lyfts ett problem fram som eleverna kan möta i sociala medier. De får föra etis...

Klimat och entreprenörskap – Innocarnival och vårt Lindängen

Vill du jobba med både klimat och entreprenörskap är den här resursen något för dig! Arbetet involverar SO, NO och TK för lågstadieelever. Att jobba ämnesövergripande är att skapa helhetsförståelse. Samtidigt som man skapar förståelse hur allt hänger ihop kan man gå i djupt i temats olika ämnen.

Laga mat med rester – matsvinn blir miljövinn!

Visste du att en familj på fyra personer slänger drygt 1 kilo mat per dag? Det är inte alls bra, varken för miljön eller plånboken. De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas. 

Klassens regler på nätet

I det här området diskuterar eleverna förhållningsregler på nätet och de får komma överens om gemensamma förhållningsregler i klassen.

Rätt eller fel på nätet

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Klassens regler på nätet Rätt eller fel på nätet I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och s...

Bekämpa näthatet

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta Det här området ger eleverna ökade förutsättningar för att förstå sin del i att skapa trygghet på...

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.

Äntligen närmar sig läslovet – tema skräck

Här hittar du tips på skräckisar - för både yngre och äldre! Hoppas de inspirerar eleverna att läsa under läslovet. 

Akta linjen – en utomhusaktivitet

Här hittar du en lek som passar perfekt för fritids men den fungerar så klart även som en välbehövd paus i undervisningen. Tid för rörelse, lek och skratt! Det enda du behöver är två ögonbindlar och ett rep. 

Bedömning för lärande – BFL – matematik

I den här resursen kan du ta del av Sofielundsskolans systematiska arbete med sina prioriterade utmaningar med fokus på matematik genom Bedömning För Lärande.