Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 cirklar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är tredje gången ni gör en...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om båtarna ni vek, oc...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om lagrad energi och rörelse energi och bygga båtar av PET-flaskor som drivs med hjälp av gummiband.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna bygga en fark...
Under denna lektion genomförs ett experiment som heter “Motorbåten”. Titta på videon med samma namn, se nedan. Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Motorbåten
Låt elev...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Ett...
Berätta att ni under denna lektion ska vika egna båtar i papp och undersöka vilken form/konstruktion som rör sig snabbast framåt i vatten.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna vika egna farkoster...
Under denna lektion genomförs en övningen som heter “Fartfyllda farkoster”. Titta på de två instruktionsfilmerna med samma namn, se nedan. Filmerna visar exempel på hur man kan vika båtar. Efter film...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...