Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig mitt emot varandra och blir uppmanade att göra följande:
Sätt höger armbåge mot partnerns högra armbåge.
Sätt vänster armbåge mot partnerns vänstra armbåge.
Gör...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig rygg mot rygg och lutar sig mot varandra. Därefter ska de försöka gå ner på huk med ryggarna mot varandra hela tiden. Sedan ska de lugnt resa sig upp. Upprepa ni...
Dela ut varsin post-it-lapp till eleverna och be dem att individuellt beskriva vad som menas med symmetri. Samla in lapparna.
Efter lektionen går du som lärare igenom deras svar. Sortera då lapparna...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Under denna lektion genomförs ett experiment som heter “Motorbåten”. Titta på videon med samma namn, se nedan. Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Motorbåten
Låt elev...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Lerk...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om flytkraft och hur man kan bygga farkoster som kan bära mycket och tung last.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfoli...
I detta moment ska eleverna få göra experimentet “Ett skepp kommer lastat”. Titta på videon med samma namn, se nedan.
Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Ett skepp kom...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.