Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatfö...
Utmaningen F är skapad för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka...
Utmaning E handlar om att vara medveten om hur ens kläder tillverkas. Får den som tillverkat din tröja en hyfsad levnadslön? Har din vinterjacka riktig päls runt luvan och var kommer dunfjädrarna ifrå...
Friktion 1
Låt eleverna rita med en blyertspenna på olika material, till exempel på miniwhiteboardtavla/plast, på kartong och på sandpapper.
Diskutera och resonera med eleverna. Vilka av ytorna går d...
Låt eleverna släppa bollar/kulor från gradängen
Ställ dig på gradängen och släpp två bollar/kulor åt gången.
Det är viktigt att de släpps från samma höjd och att de släpps samtidigt.
Släppa kulorna...
Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist”
Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
Varier...