Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

462 träffar

Daggmask – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris. I samband med när ni...

Film om att ha reflexer

Ni ser avsnittet Reflex från serien Gatsmart på UR.se och diskuterar den efteråt. Hur bra såg man människorna i filmer när de inte hade reflexer. Varför kan det vara farligt? Gör gärna en EPA (tänka E...

Cykelhjälmsången

En ny sång med Doris och Knäckebröderna introduceras. Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de...

Gatsmart – Cykelhjälm

Titta på  avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?

Hjälmfrisyr?

Är ni flera vuxna i klassen är det roligt att spela upp en liten scen där en vuxen är “duktig” och använder cykelhjälm, medan den andre kommer med lite fåniga argument för att inte använda hjälm, t ex...

Tankekarta cykelhjälm

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med varför det är viktigt att använda cykelhjälm när man cyklar..

Potatisfälla – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.  I samband med när ni...

Potatisfälla – moment 3

GÖRA POTATISFÄLLA Visa instruktionsfilmen “Potatisfälla” för eleverna (se nedan). Gå sedan ut till lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.  (som inspiration till dig som lärare kan du titt...

Potatisfälla – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska göra insektsfällor av potatisar. Under en senare lektion kommer ni att titta i fällorna. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna tillverka en potatisfälla och...

Reflexrummet

Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...