Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna addition med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med additi...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, addition”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man använder “...
Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna subtraktion med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med sub...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, subtraktion”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera a...
Avsluta lektionen och arbetsområdet med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar ti...
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
I samband med när ni...
Inled lektionen med att visa klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinne...