Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man använder “...
Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna subtraktion med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med sub...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, subtraktion”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera a...
Nu är det dags att runda av lektionen.
Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen.
Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.
Berätta att ni under denna lektion ska göra insektsfällor av potatisar. Under en senare lektion kommer ni att titta i fällorna.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna tillverka en potatisfälla och...
GÖRA POTATISFÄLLA
Visa instruktionsfilmen “Potatisfälla” för eleverna (se nedan). Gå sedan ut till lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.
(som inspiration till dig som lärare kan du titt...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.
I samband med när ni...
Inled lektionen med att visa klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinne...
Genom filmen ”Timglas” har eleverna gått ner i varv och nu är det dags att introducera arbetsområdet. Säg till eleverna att denna lektion är starten på att träna upp och förbättra klassens...