Gå direkt till innehållet

Anne Marie Körling är lärare och välkänd författare av i synnerhet pedagogisk litteratur. Hon var Sveriges läsambassadör 2015-2017 och framhåller ofta hur viktig högläsningen är oavsett elevers förutsättningar och ålder. För att begränsad tid inte ska hindra lärare att högläsa för eleverna föreslår hon 90 sekunders högläsning (1,5 minut).

För mer stöttning kring högläsning se Högläsning, textsamtal och Bildpromenader i arbetsområdet ”Stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande arbetssättunder” (under modulen ”läsa”).

 


90 sekunders högläsning

Strategin handlar om att ge ett smakprov varsomhelst ur en text, genom att läsa högt under 90 sekunder. Detta kan innebära att innehållet inte blir helt begripligt för eleverna, men det väcker säkerligen elevernas nyfikenhet. Även eleverna kan dela med sig av sina böcker och välja ut stycken som de vill att läraren ska högläsa för klassen. På så vis fungerar strategin också som extremt korta boktips mellan klasskamrater. 

Högläsningen kan också ge exempelvis:

  • En tydlig lektionsstart eller avslutning.
  • Gemenskap eftersom alla lyssnar till samma berättelse.
  • Tillgång till svensk grammatik.
  • Tillgång till författarens språk.
  • Insikt i skillnader mellan tal- och skriftspråk.
  • Tydlighet som visar var ord börjar och slutar.
  • Något att fundera över.
  • En inblick i boken.

 

Källa

  • Anne-Marie Körling (2022:167), Väck läslusten i skolan

Här hittar du fler resurser kring läsning

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.