Hur gör man?
I ett flerstämmigt klassrum ges eleverna möjligheter till språkliga och dialogiska aktiviteter. Ju mer de får interagera med varandra och med pedagogen, desto fler språkliga register och lärande utvecklar de. Samtal med andra utvecklar både det egna tänkandet, språket och inlärningen. Eleverna utmanas dessutom i sitt tänkande, när de får möjlighet att möta andras tankar och åsikter. För att skapa ett flerstämmigt klassrum behöver pedagogen involvera eleverna i undervisningen och erbjuda dem möjlighet att påverka i själva lärprocesserna. Detta sätt att undervisa bör vara en utgångspunkt i arbetet med samtliga språkliga modeller och strategier.
I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som underrubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Samtliga moduler kan läsas i inbäddade dokument samt skrivas ut som pdf:er.
För en teoretisk bakgrund kan du läsa mer på Komin. Du kan även kika på en kort föreläsning av författarna där de tar upp bakgrunden till stödmaterialet, visar hur materialet är uppbyggt samt gör några nedslag i stödmaterialets praktiska delar.
De olika strategierna är ordnade under följande rubriker:
- ORD & BEGREPP
- SAMTALA
- LÄSA
- SKRIVA
- GRUNDLÄGGANDE MODELLER
Har du använt någon språk- och kunskapsutvecklande aktivitet som du tycker skulle passa bra under de olika strategiska metoderna som presenteras här nedan? Hör av dig till oss så kan vi lägga till dem i materialet. Har du inte tillgång till Komin och vill ta del av det teoretiska materialet går det också bra att maila.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.