Min pedagogiska planering tar sin inspiration från Läslyftet, (Modul kritiskt textarbete, ”Att lära om ett innehåll och hantera det språkligt”) som uppmuntrar till fördjupad reflektion bland elever kring ett mycket aktuellt ämne som handlar om djurens liv i fångenskap.
Inledning
- Undervisningen i kritiskt textarbete ska ge eleverna möjlighet/redskap att bedöma, undersöka och analysera texter av olika slag för att bli medvetna textbrukare.
- Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sitt språk, sin identitet och förståelse för omvärlden.
- Lärarnas syfte är att eleverna på sikt ska utveckla sin förmåga att förstå och påverka sin omvärld och att förhålla sig kritiskt till olika beskrivningar av omvärlden med hjälp av språket.
_____________________________________________________________
Arbetsområdet består av tre lektioner:
Lektion 1 – Eleven går in i texten
Lektion 2 – Eleven går igenom texten gradvis
Lektion 3 – Eleven går ut ur texten
Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.