Gå direkt till innehållet

3. EFTERARBETE – BEARBETNING AV INSAMLAT MATERIAL

A) Titta gemensamt på de bilder som ni tagit under fältstudien. Diskutera vad ni gjorde och såg. Detta för att repetera och sätta fokus på nästa uppgift.

B) Eleverna ska omvandla insamlade data från håvningen till tabeller och texter och redovisa sina resultat. Ett eller flera förslag på aktiviteter kan göras av eleverna. Texterna och bilderna kan antingen presenteras digitalt eller på papper.

Förslag på aktiviteter:

  • Stolpdiagram över alla gruppers fynd på rutat A-3 papper.
  • Skriva en text som beskriver dagen med temperatur, väder och hur området
    såg ut.
  • Skriva en text som beskriver en eller flera av djuren och växterna som fanns på
    stranden.
  • Ta reda på växternas namn som fanns på stranden och skriva ett par
    faktameningar om varje växt.
  • Rita och beskriv vad som användes vid håvningen och när man skulle ta reda
    på vad man hade fått i håven.
  • Gör en presentation med hjälp at fotona från dagen och skriv en beskrivande
    text.
  • Skriv och berätta om resan till naturum Öresund, vad som hände där och
    resan tillbaka till skolan.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Efterarbete – bearbetning av insamlat material”

EFTERARBETE – BEARBETNING AV INSAMLAT MATERIAL

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.