Gå direkt till innehållet

Hälften av Malmö kommuns yta består av vatten, trots det är det många av oss som inte riktigt vet vad och vem som lever i vårt närmsta vatten.

I det här lektionspaketet får eleverna bekanta sig mer med vem som lever och vad som växter vid strandkanten. Vid Öresunds strandkant ska eleverna samla in data och dokumentera sin fältstudie. De har förberett sig i klassrummet genom att placera sig själv på kartan, både lokalt och globalt, sett ur ett havsperspektiv.

För att kunna genomföra fältstudien finns en havslåda till utlåning via naturum Öresund. I lådan finns allt det material som behövs för att genomföra håvning vid strandkanten. Bokning sker via Kulturkartan.

Vi på naturum Öresund vill väldigt gärna veta hur det har gått för er och vad ni tyckte om materialet! Om ni vill dela med er eller om ni har några frågor, skriv gärna till oss på info@naturumoresund.se

Det här arbetsområdet består av tre lektioner:

  1. Vi och världshavet
  2. Vad bor i havet? En fältstudie
  3. Efterarbete – bearbetning av insamlat material

Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.


LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(Lär dig mer om Pedagogiska kartor på Malmö delar.)

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Vi och världshavet

1. Vi och världshavet 1. Förbered inför kommande fältstudie. På Naturum Öresund hittar du information inför besöket. I Havslådan – Fristående fältstudie finns allt material som klassen behöver för att...

Vad bor i havet? En fältstudie

2. Vad bor i havet? En fältstudie 1. Boka Havslådan – Fristående fältstudie på naturum Öresund. Kontrollera förutsättningarna preliminärt för genomförande av fältstudien (väder, vind, vattennivå...

Efterarbete – bearbetning av insamlat material

3. Efterarbete – bearbetning av insamlat material 1. Titta gemensamt på de bilder som ni tagit under fältstudien. Diskutera vad ni gjorde och såg. Detta för att repetera och sätta fokus på nästa...