Gå direkt till innehållet

Hälften av Malmö kommuns yta består av vatten, trots det är det många av oss som inte riktigt vet vad och vem som lever i vårt närmsta vatten.

I det här lektionspaketet får eleverna bekanta sig mer med vem som lever och vad som växter vid strandkanten. Vid Öresunds strandkant ska eleverna samla in data och dokumentera sin fältstudie. De har förberett sig i klassrummet genom att placera sig själv på kartan, både lokalt och globalt, sett ur ett havsperspektiv.

För att kunna genomföra fältstudien finns en havslåda till utlåning via Marint Kunskapscenter. I lådan finns allt det material som behövs för att genomföra håvning vid strandkanten.

Det här arbetsområdet består av tre lektioner:

1. VI OCH VÄRLDSHAVET

2. VAD BOR I HAVET? EN FÄLTSTUDIE

3. EFTERARBETE – BEARBETNING AV INSAMLAT MATERIAL

Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.


LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(MER OM PEDAGOGISKA KARTOR HITTAR DU HÄR)

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

VI OCH VÄRLDSHAVET

1. VI OCH VÄRLDSHAVET A) Inför senare fältstudie, boka Havslådan – Fristående fältstudie på Marint Kunskapscenter I Malmö. I Havslådan – Fristående fältstudie finns allt material som klassen behöver f...

VAD BOR I HAVET? EN FÄLTSTUDIE

2. VAD BOR I HAVET? EN FÄLTSTUDIE A) Boka Havslådan – Fristående fältstudie på Marint Kunskapscenter i Malmö om den tidigare inte är bokad. Kontrollera förutsättningarna preliminärt för genomförande a...

EFTERARBETE – BEARBETNING AV INSAMLAT MATERIAL

3. EFTERARBETE – BEARBETNING AV INSAMLAT MATERIAL A) Titta gemensamt på de bilder som ni tagit under fältstudien. Diskutera vad ni gjorde och såg. Detta för att repetera och sätta fokus på nästa...