4.
A) Förbered eleverna inför besöket på naturum Öresund genom att titta
tillsammans och diskutera filmerna:
• Vad finns i havslådan
• Hur man använder nyckelkartan
• Hur man håvar
• Hur man markerar en plats vid strandinventering
• Hur man tar ett bottenprov för att inventera arter i sanden
• Vad finns i marinbiologiska kittet?
• Hur används en salthaltsmätare?
B) Nu ska eleverna genomföra en fältstudie vid Öresund. Om ni inte har eget
material för fältstudien måste Havslådan – Fristående fältstudie bokas
innan ni åker iväg. I havslådan finns håvar, vattenkikare, spannar, vita tråg,
förstoringsglas, luppar, skrivplattor och nyckelkarta ”Smådjur i saltvatten”,
vattentermometer och lufttermometer. Ni får även med er det marinbiologiska
kittet. Den innehåller mätsticka, propptagare, såll, vattentermometer och
salthaltsmätare. Bokning sker via denna länk
C) Det är dags att ta sig till naturrum Öresund och arbeta med övningen
Strandinventering en fältstudie på plats. Titta i övningen vad som ni behöver
ta med er
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Håvning vid Öresunds strandkant”
Håvning vid Öresunds strandkantTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.