Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:
- Experiment: Fotosyntesen
- Vänskap och relationer: Utflykt
- Kreativitet och skojigheter: Bladpress
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Experiment: Fotosyntesen
Kapitel 6 – UtflyktenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om fotosyntesen:
- Kommer de ihåg vad Anton och Emma ser på promenaden i skogen.
- De säkert sett att blad ändar färg och faller till marken på hösten. Låt de som vill berätta om egna upplevelser kring detta.
- Kan de återberätta beskrivningen av fotosyntesen?
Lyssna på sången ”Jag är ett litet träd” som handlar om fotosyntesen och om hur ett träd växer.
- Rita bilden som illustrerar fotosyntesen (se bild i boken på s.53).
- Låt eleverna rita av bilden.
Titta på filmen som visar hur man gör en Ekoburk.
- Gör gärna egna Ekoburkar i klassen.
- Har ni tur och hittar rätt balans kan de klara sig i flera månader/terminer.
- Titta regelbundet i burken/burkarna och undersök vad som sker.
Till elever
När ni läst kapitel 6 kommer ni att prata om fotosyntesen:
- Kommer du ihåg vad Anton och Emma såg på promenaden i skogen?
- Du har säkert sett att blad ändrar färg och faller till marken på hösten. Berätta gärna vad du vet om detta.
- Ni kommer att diskutera fotosyntesen i klassen.
Du kommer också att:
- Lyssna på sången ”Jag är ett litet träd” som handlar om fotosyntesen och om hur ett träd växer.
- Titta på en film som visar hur man gör en Ekoburk.
- Rita en bild som beskriver fotosyntesen.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Vänskap och relationer: Utflykt
Kapitel 6 – UtflyktenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om utflykten som Anton och Emma är på:
- Vad minns de av utflykten: vem är med och vad gör de?
- Kan de återberätta vad Anton och Emma pratar om?
En av poängerna med utflykter är att göra något tillsammans och få en gemensam upplevelse. Samtala med eleverna om utflykter, till exempel sådana ni gjort med klassen:
- Har ni varit på utflykt? I naturen, på teatern eller på bio etcetera.
- Låt eleverna i så fall fundera och berätta vad de gjorde?
- Låt de också få prata om vilka förväntningar de hade inför utflykten?
- Planera gärna att ha en ny utflykt, kanske någonstans i närområdet.
Till elever
När ni läst kapitel 6 kommer ni att prata om utflykten som Anton och Emma är på:
- Vem är med på utflykten?
- Vad gör dem?
- Kan du återberätta vad Anton och Emma pratar om?
Därefter kommer ni att prata om utflykter som du och klasskamraterna själv varit på.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Kreativitet och skojigheter: Bladpress
Kapitel 6 – UtflyktenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om roliga saker som man kan göra utomhus:
- Det kan till exempel vara förslag på saker att göra i skogen, i en park, i ett grönområde i närmiljön eller på skolgården?
- Gå gärna ut och gör någon aktivitet som eleverna föreslår.
En rolig sak att göra i naturen är att samla blad och pressa dem. Titta på filmen som visar hur man gör en enkel bladpress.
- Gör gärna egna bladpressar.
- Samla därefter blad och pressa dem.
Till elever
När ni läst kapitel 6 kommer ni att prata om roliga saker man kan göra utomhus:
- Kan du berätta om något roligt du gjort, till exempel i skogen, i en park, i ett grönområde nära där du bor eller på skolgården?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.