Detta arbetsområde syftar till att skapa diskussion och kunskap kring vad eleverna tycker är attraktivt och inte hos andra människor, och hur deras bild av det attraktiva skapas. Att vara ungdom i samhället idag medför stor press på att alltid ligga på topp och se lika bra ut som en filtrerad och retuscherad Instagrambild eller som en välpumpad och uttorkad bodybuilder. Vad är hälsa? Hur är man hälsosam? Är hälsa endast något fysiskt? Är det ens möjligt för en skolelev att se ut som eller ha som mål att se ut som en av deras idoler?
Detta arbetsområde är skapat med tanken att vara ett samarbete mellan ämnena idrott och hälsa och engelska. Idrotten står för kunskapsinnehållet medan engelska mer står för examinationsformen, vilken är både skriftlig och muntlig. Det går självklart bra att genomföra momentet i de båda ämnena separat dock. Då arbetsområdet innehåller en del ämnesspecifika termer på engelska är det en fördel om eleverna har ett relativt bra grepp om språket, så det är rekommenderat att eleverna går i minst årskurs 8 eller 9.
Det finns många punkter från läroplanens första kapitel som gör detta arbetsområde väl lämpat för alla skolor i landet.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.