Gå direkt till innehållet

Spel är en kulturform som allt som ofta kombinerar ett skelett byggt på matematik med ett tema ur SO eller NO. Ofta tillsammans med inbjudande illustrationer och layout och klätt i ett korrekt språkbruk. Att jobba med att göra spel är alltså till sin natur ett ämnesövergripande projekt. I detta arbetsområde ger vi eleverna lite insikter kring vad ett bra spel kan vara och ger dem sedan verktygen för att själva designa, testa, producera och utvärdera spel.

Det hjälper absolut om du som lärare själv är bevandrad i spelvärlden (utanför barndomens Skitgubbe, Monopol och Jakten på den försvunna diamanten) men förhoppningsvis är arbetsområdet så klart och tydligt att alla som vill kan genomföra det.

** Brasklapp! Arbetsområde rör i huvudsak analoga spel – brädspel, kortspel, figurspel etc. Vill ni leka med digitala spel eller programmering får ni leta vidare. Slut brasklapp. **

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Först till femton!

En lektion i vilken du som lärare: Med hjälp av ett ”femtonspel” får eleverna att inse att spel oftast bygger på matematiska principer och att det går att både förstå och också öka sina c...

Vad är typiskt för ett bra spel?

En lektion i vilken du som lärare: Tar elevernas hjälp till att formulera en lista på vad som gör ett spel bra och fyller på denna lista vid behov. Exemplifierar olika sorters spelmekaniker. Gör övnin...

Hur man designar sitt eget spel

En lektion i vilken du som lärare: Går igenom en enkel process med vars hjälp eleverna kan designa sina egna spel. Delar en checklista med eleverna som de kan ha nytta av i deras designprocess. Övar d...

Dags att göra spel

En lektion i vilken du som lärare: Sätter igång eleverna i ett självständigt arbete genom att ge dem uppgiften och tydliggöra begränsningarna. Säkerställer att alla elever förstått uppgiften och komme...

Får man verkligen spela spel en hel lektion? (Svar: ja!)

En lektion i vilken du som lärare: Låter eleverna presentera sina spel och låter eleverna spela varandras spel. Utvärderar arbetsområdet.

Utvärdering

En lektion i vilken du som lärare: Avslutar och utvärderar hela arbetsområdet.