En lektion i vilken du som lärare:
Går igenom den pedagogiska planeringen.
Förankrar elevernas medinflytande.
Bestämmer och introducerar lämplig examination för arbetsområdet.
Avsluta lektionen med att sammanfatta dagen lektion och ta ut riktningen för nästa lektion: Invandring, flyktingskap och en massa andra begrepp som studsar.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Genomgång av pedagogisk planering
Pedagogisk planering, elevinflytande och examinationTill lärare
Ett moment i vilket du går igenom den pedagogiska planeringen.
Förbered
Förberedmomentet innan lektionen genom att plocka fram och gå igenom den pedagogiska planeringen.
Genomför
Gå igenom den pedagogiska planeringen med eleverna. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas. Var konkret, ge exempel. Inbjud eleverna att ställa frågor. Lämna inte planeringen förrän alla elever säkert vet vad som förväntas av dem.
Till elever
För att veta vad arbetsområdet handlar om, varför ni läser det, vad du ska kunna när det är över och hur du ska kunna visa din kunskap går ni tillsammans igenom områdets pedagogiska planering.
Lyssna, anteckna vid behov och ställ frågor om det är något du inte förstår.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Elevinflytande och examination
Pedagogisk planering, elevinflytande och examinationTill lärare
Ett moment i vilket ni tillsammans bestämmer på vilket sätt ni ska arbeta med arbetsområdet, hur det ska examineras och vilka tidsramar som gäller.
Förbered
Förbered momentet genom att mycket tydligt att koll på vad du som lärare ser som måsten inför arbetsområdet och vad som faktiskt är öppet för elevinflytande. Utifrån dessa ramar kan du sedan bjuda in eleverna till att få riktigt inflytande över de faktorer som faktiskt inte är huggna i sten på grund av saker som schema, terminsplanering etc.
Genomför
Diskutera med eleverna. Berätta vad slutmålet ska bli och inbjud dem att hjälpa till att hitta bästa vägen dit – för klassen och för sig själva som elever. Tänk på att det ju inte alltid är viktigt att alla elever göra på samma sätt hela tiden.
Till elever
Det finns många olika sätt att examinera arbetsområdet om svenskhet, nationalitetsbegrepp, invandring och rasism.
Med er lärare som utgångspunkt, hjälp till att bidra med tanker och idéer hur ni bäst kan visa er kunskap. Vilken examinationsform passar dig bäst personligen, vilket examinationsform skulle du behöva öva på för att förbättra dina färdigheter, vilken examinationsform tycker du verkar lämpligast med tanke på den tid ni har till förfogande?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.