Av: Mattias Ahlgren , Jenny Mattsson och Miriam Fairbairn
Syfte
Lära sig olika kast och hur man spelar ultimate frisbee.
Elever lär elever och tar in kooperativa strukturer, där elever förstå...
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
I de sista filmerna besöker gruppen minnesplatsen för Förintelselägret Treblinka II. Lägret skapades som del i den plan som kallades Aktion Reinhardt vars mål var att utplåna de polska judarna. Gruppe...
A) Inled lektionen med att tillsammans titta på filmklippet nedan. (1,22 min)
B) Väck sedan elevernas nyfikenhet. Ställ frågor som:
Vad är en rättighet?
Varför finns det rättigheter?
Varför sk...
I denna sista lektion ska vi låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.
A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!
B) Diskussion
Berätta att det finns 54 st artiklar i ...
I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Strax väster om Bialystok ligger en liten by vid namn Tykocin. Hit kommer gruppen för att söka efter byns judiska förflutna som religiöst center för judar i Östra Polen. I första filmen får gruppen up...
Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...
I Warszawa inrättade nazisterna i oktober 1940 ett getto som kom att bli det största. När det var som störst levde en halv miljon människor innanför dess murar. Gettot existerade fram till maj 1943 de...
I filmerna nedan besöker gruppen Warszawas universitet för att få lära känna en av universitetets studenter under 30-talet, poeten Zuzanna Ginczanka. De ges en inblick i den antisemitism som fanns i P...