A) Inled lektionen med att tillsammans titta på filmklippet nedan. (1,22 min)
B) Väck sedan elevernas nyfikenhet. Ställ frågor som:
Vad är en rättighet?
Varför finns det rättigheter?
Varför sk...
Detta material har skapats av Mobile Stories i samarbete med Grundskolefotboll mot rasismer med utgångspunkt i Malmös antirasistiska monument. Materialet är framtaget för att engagera elever i årskur...
Detta material har skapats av Mobile Stories i samarbete med Grundskolefotboll mot rasismer med utgångspunkt i Malmös antirasistiska monument. Materialet är framtaget för att engagera elever i årskurs...
Av: Hodan Omar
Att diskutera slaveriets arv är avgörande för att elever ska förstå hur historiska orättvisor påverkar dagens samhälle och för att främja medvetenhet och empati.
Nedan hittar du ett lek...
Av: Oscar Salazar Aros
Introduktion
Vuxna talar ofta om ungas framtid, men vilken framtid är det som de vuxna egentligen ser? Får vuxna helt plötsligt förmågan att se in i framtiden när vuxna b...
I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...
Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...
I denna sista lektion ska vi låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.
A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!
B) Diskussion
Berätta att det finns 54 st artiklar i ...
Av: Mattias Ahlgren , Jenny Mattsson och Miriam Fairbairn
Syfte
Lära sig olika kast och hur man spelar ultimate frisbee.
Elever lär elever och tar in kooperativa strukturer, där elever förstå...
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...