På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...
Eleverna ska nu med hjälp av de lärdomar klippet gav få ge respons på en elevtext.
I klippet hade pojken en modellbild att utgå från. Berätta för eleverna att en uppgiftsinstruktion ofta kan använd...
Berätta för eleverna att ni ska titta tillsammans på ett klipp. Klippet Austin´s Butterfly handlar om hur man ger bra feedback. Ställ in svensk text innan du startar klippet som är cirka 6 minuter lå...
Genomför en Tänka Tillsammans. Eller gör en EPA utifrån följande frågor:
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och efter skrivandet?
Vilken erf...
Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare.
Texten delas upp...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Visa introduktionsbilden.
Be sedan eleverna fundera på och svara på frågorna nedan. Ta hjälp av en VÖL. Eller ta stöd av en EPA. Anteckna elevernas svar på tavlan.
Hur gör eleven för att bättre ta...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...
Övning – skrynkla pappret
Dela ut varsitt A4-papper till eleverna.
Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det.
Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...