Nu är det dags att runda av lektionen.
Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen.
Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...
Övning – skrynkla pappret
Dela ut varsitt A4-papper till eleverna.
Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det.
Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Håll ditt läxförhör och gör din bedömning. Sortera resultaten utifrån vilken anteckningsmodell som användes. Sammanställ gärna resultaten med en kollega för att göra dem mer tillförlitliga. Meddela el...
Inled lektionen med att visa klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinne...
Genom filmen ”Timglas” har eleverna gått ner i varv och nu är det dags att introducera arbetsområdet. Säg till eleverna att denna lektion är starten på att träna upp och förbättra klassens...