Genom filmen ”Timglas” har eleverna gått ner i varv och nu är det dags att introducera arbetsområdet. Säg till eleverna att denna lektion är starten på att träna upp och förbättra klassens...
Inled lektionen med att visa klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinne...
Under ”Se mer” hittar du:
Kartläggning – Vi lyssnar och samtalar
Integrera kartläggningen i den ordinarie undervisningen
En myras liv_pedagogisk planering för förskoleklassen
Hemma i mitt hus_p...
Visa introduktionsbilden.
Be sedan eleverna fundera på och svara på frågorna nedan. Ta hjälp av en VÖL. Eller ta stöd av en EPA. Anteckna elevernas svar på tavlan.
Hur gör eleven för att bättre ta...
Introducera Cornellmetoden för eleverna. Berätta att de ska få höra en föreläsning och att en tredjedel av klassen ska ta anteckningar för hand med hjälp av Cornellmetoden, en tredjedel ska anteckna e...
Genomför en Tänka Tillsammans. Eller gör en EPA utifrån följande frågor:
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och efter skrivandet?
Vilken erf...
Berätta för eleverna att ni ska titta tillsammans på ett klipp. Klippet Austin´s Butterfly handlar om hur man ger bra feedback. Ställ in svensk text innan du startar klippet som är cirka 6 minuter lå...
Eleverna ska nu med hjälp av de lärdomar klippet gav få ge respons på en elevtext.
I klippet hade pojken en modellbild att utgå från. Berätta för eleverna att en uppgiftsinstruktion ofta kan använd...
Avsluta med att återkoppla till Tänka tillsammans–övningen som gjordes i början av lektionen.
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och e...
Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare.
Texten delas upp...