Under ”Se mer” hittar du:
Kartläggning – Vi lyssnar och samtalar
Integrera kartläggningen i den ordinarie undervisningen
En myras liv_pedagogisk planering för förskoleklassen
Hemma i mitt hus_p...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare.
Texten delas upp...
Genomför en Tänka Tillsammans. Eller gör en EPA utifrån följande frågor:
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och efter skrivandet?
Vilken erf...
Berätta för eleverna att ni ska titta tillsammans på ett klipp. Klippet Austin´s Butterfly handlar om hur man ger bra feedback. Ställ in svensk text innan du startar klippet som är cirka 6 minuter lå...
Eleverna ska nu med hjälp av de lärdomar klippet gav få ge respons på en elevtext.
I klippet hade pojken en modellbild att utgå från. Berätta för eleverna att en uppgiftsinstruktion ofta kan använd...
Avsluta med att återkoppla till Tänka tillsammans–övningen som gjordes i början av lektionen.
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och e...
Introducera Cornellmetoden för eleverna. Berätta att de ska få höra en föreläsning och att en tredjedel av klassen ska ta anteckningar för hand med hjälp av Cornellmetoden, en tredjedel ska anteckna e...
Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar.
Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...
Håll ditt läxförhör och gör din bedömning. Sortera resultaten utifrån vilken anteckningsmodell som användes. Sammanställ gärna resultaten med en kollega för att göra dem mer tillförlitliga. Meddela el...