Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Visa introduktionsbilden.
Be sedan eleverna fundera på och svara på frågorna nedan. Ta hjälp av en VÖL. Eller ta stöd av en EPA. Anteckna elevernas svar på tavlan.
Hur gör eleven för att bättre ta...
Övning – skrynkla pappret
Dela ut varsitt A4-papper till eleverna.
Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det.
Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...
Eleverna ska nu med hjälp av de lärdomar klippet gav få ge respons på en elevtext.
I klippet hade pojken en modellbild att utgå från. Berätta för eleverna att en uppgiftsinstruktion ofta kan använd...
Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar.
Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...
Genom filmen ”Timglas” har eleverna gått ner i varv och nu är det dags att introducera arbetsområdet. Säg till eleverna att denna lektion är starten på att träna upp och förbättra klassens...
Håll ditt läxförhör och gör din bedömning. Sortera resultaten utifrån vilken anteckningsmodell som användes. Sammanställ gärna resultaten med en kollega för att göra dem mer tillförlitliga. Meddela el...