Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

315 träffar
Moment

Repetera farliga platser

Visa eleverna deras foton igen för att friska upp minnet. Skriv ut en karta på närområdet och be elever peka ut de (enligt barnen) farliga platserna och placera ut platserna.
Moment

Fylla på tankekartan

Visa återigen tankekartan och fråga eleverna om det är något nytt ni behöver fylla på. Kommentera hur mycket ni har fyllt i sedan starten, hur mycket de lärt sig!
Moment

Gemensam text som kan påverka

Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Moment

Bedömning

Här är det en fördel om man kan vara flera vuxna eller göra bedömningen i en liten grupp eftersom man måste lyssna när eleven berättar muntligt. Kopiera upp dokumentet med bilder till eleverna. Förkla...
Moment

Utdelning av Gåkort

Gör i ordning Gåkort till varje elev. Kopiera i färg och laminera helst. Förbered något att fira med!
Moment

Frihet eller omhändertagande

Detta är det moment som inleder arbetsområdet och här hoppar du med fördel rakt in i övningen utan att känna att du måste presentera hela arbetsområdet först. Detta är momentet som förhoppningsvis väc...
Moment

Sammanfatta och repetera

Ett moment i vilket du som lärare hjälper eleverna att repetera och sammanfatta det ni pratat om. Förbered Förbered momentet genom att själv repetera och sammanfatta i en form som fungerar för dig. O...
Moment

När är det rimligt att känna tillit?

Ett moment i vilket vi försöker bena ut när det faktiskt är rimligt att känna tillit Förbered Förbered momentet genom att sätta dig in i stoffet och fundera på om du kanske kan bidra med fler konkret...
Moment

Låt oss utforska individuell frihet

Ett moment i vilket du som lärare guidar eleverna kring konceptet individuell frihet. Målet är att komplicera bilden av vad individuell frihet innebär i ett samhälle där vi alla är beroende av varandr...
Moment

Vem ska sköta bestämmandet och hur mycket makt ska de få (och hur länge)?

I detta moment ska vi titta på vem som ska sköta det praktiska bestämmande i vårt framtida drömsamhälle? Ska var och en av oss vara med och bestämma allt viktigt eller ska vi låta några bestämma åt os...