Elevernas utmaning är att försöka göra sig en uppfattning om vad låten handlar om. Detta genom att lyssna på den flera gånger och skriva ner de ord de förstår, ta videos bildspråk till hjälp, läsa lå...
Under arbetsområdets första moment ska du be eleverna om hjälp med att skapa en lista med några låtar som sjungs på målspråket. Känner de till några alls? Finns det en låt på målspråket som toppar lis...
Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter...
Elever ska i form av EPA (enskild, par, alla) reflektera kring vad som gör en framgångsrik språkinlärare. Dokumentera deras förslag så att de är lättåtkomliga för alla.
Projicera sedan följande PDF....
Nu när ni skapat en låtlista kan ni lyssna på ca 1 minut av varje låt. Elevernas utmaning är hörförståelse, de ska försöka uppfatta några ord i låtarna och gissa sig fram till vad som sjungs. Det finn...
Fråga eleverna om någon lyssnat mer på några låtar i spellistan på Youtube ni gjorde förra lektionen. Färska upp deras minne genom att spela några sekunder av låtarna. Tillägg nya låtar om de har hitt...
Med hjälp av listan med länder där målspråket talas ska eleverna nu hitta topplistor på nätet för att ta reda på vilka låtar man lyssnar på just nu i tex. fransktalande länder. Under mina fransklektio...
Ta fram er låtlista eller Youtube-spellista och låt eleverna komma sedan överens om en låt ni vill fördjupa er i under kommande lektioner.
Nu ska klassen arbeta med en modell i sju steg för hörförstå...