I detta moment tittar vi på förhållandet mellan forna kolonier och de imperiebyggande länderna i Europa. Vi funderar på vad som hänt sedan länderna vann sin självständighet och hur vi påverkar varandr...
I detta moment tittar du på frågan om Sverige haft kolonier.
Efter att ha gått igenom imperialismen med dess många mörka sidor blir det en naturlig sak att ställa sig frågan om Sverige – som ju...
Ha först en liten sammanfattande moment med klassen för att alla ska få en inblick i vilka länder som finns representerade musikaliskt utifrån deras val. Projicera en världskarta så att alla förstår v...
Skapa ett gemensamt dokument där du ber eleverna att på svenska skriva ord, begrepp och meningar som man ofta använder för att prata om musik och de känslor som musik kan frambringa. Dessa ska sedan ö...
Elevernas utmaning är att försöka göra sig en uppfattning om vad låten handlar om. Detta genom att lyssna på den flera gånger och skriva ner de ord de förstår, ta videos bildspråk till hjälp, läsa lå...
Nu när ni skapat en låtlista kan ni lyssna på ca 1 minut av varje låt. Elevernas utmaning är hörförståelse, de ska försöka uppfatta några ord i låtarna och gissa sig fram till vad som sjungs. Det finn...
Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter...
Elever ska i form av EPA (enskild, par, alla) reflektera kring vad som gör en framgångsrik språkinlärare. Dokumentera deras förslag så att de är lättåtkomliga för alla.
Projicera sedan följande PDF....
Under arbetsområdets första moment ska du be eleverna om hjälp med att skapa en lista med några låtar som sjungs på målspråket. Känner de till några alls? Finns det en låt på målspråket som toppar lis...
Fråga eleverna om någon lyssnat mer på några låtar i spellistan på Youtube ni gjorde förra lektionen. Färska upp deras minne genom att spela några sekunder av låtarna. Tillägg nya låtar om de har hitt...