Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

55 träffar

FRANSKA – GRAMMATIK – DISTANSSTUDIER

I den här resursen presenteras ett flertal grammatiska moment i franska som kan användas både som genomgång och senare för repetition för alla som läser franska oavsett ålder.   Varje film är mellan 3...

ORIENTERING I MADRID – DISTANSSTUDIER

Gör en digital resa! Tack vare Google Maps behöver vi inte åka långt för att besöka New York eller Madrid. Med Google Maps kan eleverna arbeta med orientering, hitta kända platser och se hur olika byg...

EL RETO DE LOS 20 EJERCICIOS – SPANSKA

Missa inte det spanska smörgåsbordet! Resursen bjuder på 45 olika små uppgifter som alla syftar till att träna på spanska. Under fyra veckor ska eleverna göra minst fem uppgifter i veckan och presente...

SAM VA DE COMPRAS – DISTANSSTUDIER

Låt eleverna träna hörförståelse i spanska genom att titta på videoserien ”Extra”. Övningarna inkluderar: frågor arbete med ord fraser presentationer frågeord  personbeskrivningar. I do...

REALIA – VÄLJ ETT LATINAMERIKANSKT LAND – DISTANSSTUDIER

Den här resursen vänder sig till dig som undervisar elever i spanska i åk 6. Övningen handlar om att eleverna ska välja ett latinamerikanskt land och jobba med det utifrån sex frågor. Övningen hittar...

BARNKONVENTIONEN: DISKUTERA BARNENS RÄTTIGHETER

Den 20 november 1989 antogs FN:s konvention om barnens rättigheter. Runt om i världen firas därför den stora barndagen som uppmärksammar barns situation världen över.  Barnkonventionen inne­håller 54...

LÄSNING MED FLERSPRÅKIGA ELEVER – HÖGLÄSNING

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...

BILL DU? KONSTEN ATT FORMULERA EN FRÅGA

Ibland kan det kännas som  att orden inte kommer fram. Som om man inte vet hur man ska säga saker, lyckas formulera sig. Hur säger du till någon annan att du vill vara nära dem, hångla eller ha sex? ...

LÄSNING – BOKSAMTAL

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

LÄSNING – BOKTRAILER

Att omvandla förståelsen av innehållet i en skönlitterär bok till en boktrailer är kreativt men framför allt en kognitivt krävande uppgift. Med rätt stöttning kommer eleverna att utveckla flera förmåg...