På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
2. Sagan om Dianas jakt
Berätta om arbetets upplägg via första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning.
Efterhand som arbetet fortskrider kommer...
3. Besök i Kungsparken
Förbered eleverna inför skulpturbesöket genom Storbildsunderlag. Ta stöd av sidorna 19 – 20. Här finns en karta över var skulpturen är placerad och en bild av skulpturen....
4. Skapande av egen skulptur
A) Återberättande efter besöket
Låt eleverna återberätta vad ni sett i Kungsparken. Skriv ner en gemensam text utifrån vad eleverna berättar. Låt varje elev få ett exempla...
2. Sagan om Dianas jakt
Berätta om projektets upplägg. Använd första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning.
Efterhand som arbetet fortskrider k...
1. Faktabakgrund om konstverket Ernst Billgren och Diana – naturens väktare
Läs texten Ernst Billgren och konstverket Diana för eleverna för att förbereda dem inför arbetet.
4. Skapande av egen skulptur
1. Återberättande efter besöket
Låt eleverna efter besöket att återberätta vad ni sett i Kungsparken utifrån de bilder som eleverna tagit själva och skulpturanalysfrågorna...
Hitta blad
Arbeta med övningen ”Hitta blad”. I den övningen går ni ut i närområdet och letar efter blad och funderar på var ni hittar dem och vad de olika träden heter. Ta med blad in til...
Artkunskap
Jobba med Övningen ”Artkunskap”. Det är ett sätt att samla den kunskap som eleverna inhämtar när de är ute och att synliggöra vad man sett. De är utgångspunkt i att sortera och...
Under den här lektionen arbetar eleverna med sina digitala presentationer som de sedan ska presentera för de övriga i klassen. De kommer att se en film om olika sorters gatukonst/graffiti. Och de ska...
Under den här lektionen får eleverna presentera vilket typ av verk som de ska arbeta med, samt visa upp sina skisser och berätta lite om hur de har tänkt. Sedan följer fortsatt arbete med skissen och...