Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

71 träffar
Arbetsområde

Inte konst(igt)

Den till vardags alldeles urtrista gråa husväggen har plötsligt blivit utsmyckad med färg och form. Nu plötsligt så levande! Vem ligger bakom det? Vem är konstnären? Gatukonst i det offentliga rummet...
Arbetsområde

Diana – naturens väktare åk 4 – 6

En flock av hjortar väller upp ur jorden kring något som vid första anblicken ser ut som en kvinna. En kvinnas kropp uppbyggd av djurkroppar. I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare”...
Arbetsområde

Diana – naturens väktare åk 7-9

Skulpturen Diana – naturens väktare av Ernst Billgren är ett konstverk med många lager. Ju mer den betraktas ju fler frågor väcks. I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare” får...
Arbetsområde

Artkunskap – träd i närområdet

Vid Östra Rosengårdsfältet, nedanför Botildenborgs vattentorn, finns en dunge. Dungen anlades 1987 i syfte att vara ett övningsområde för Rosengårdsskolans naturstudier. Skogsdungen är en trädsamling...
Arbetsområde

Vad betyder en staty?

Barn och unga söker sig till utemiljöer som väcker deras engagemang och nyfikenhet. Den fysiska miljön är deras utvecklingsmiljö och platsen där förutsättningarna grundläggs ör deras framtida hälsa, v...
Resursmaterial

Gjuta med gips

Varför inte gjuta med gips utomhus! Det finns många olika verktyg som går att använda vid modellering. Sand kan vara ett sådant verktyg vid framställning av gipsavgjutningar. Det går bra att besöka en...
Resursmaterial

Adjö herr Muffin!

Döden är ibland ett svårt ämne att närma sig.  Ibland är det lättare att närma sig ett ämne utifrån en berättelse. Ulf Nilssons bok ”Adjö, herr Muffin” är en sådan berättelse som ger oss e...
Resursmaterial

Taggad på Insta

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta I det här området lyfts ett problem fram som eleverna kan möta i sociala medier. De får föra etis...
Resursmaterial

Identitetsporträtt – att uppmärksamma och diskutera identitet

Den här resursen handlar om identitet och ger eleverna möjlighet att uppmärksamma och diskutera hur våra identiteter uttrycker sig. Vad vi kan se och inte. Går det att säga hur en person är genom att titta på hen? Eleverna får möjlighet att diskutera olika identitetsuttryck och ta reda på mer om sina egna identiteter, synliga och osynliga. 
Resursmaterial

Måla som Kandinsky

Marie Wetterstrand är en av vinnarna av Malmö Pedagogpris 2023 och är speciallärare och bildlärare i den anpassade gymnasieskolan på Valdemarsros gymnasium. I denna resurs delar hon med sig av en uppgift i bild som passar för såväl nationella - som individuella program