Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Sagan ”Greven och grevinnan” kan användas på många olika sätt. Syftet kan vara att diskutera hur olika vi tycker när det kommer till moral, att belysa makt och genus eller vilka aspekter man själv lägger in i en historia. Sagan kan också användas för att inleda en diskussion om mänskliga rättigheter.
Att organisera fysisk aktivitet och rörelse inom ramen för undervisningen i skolan kräver planering och här hittar ni spännande varianter med rörelse under lektionstid.
I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Den här resursen vänder sig till de yngre eleverna. Låt dem rita självporträtt, fylla i ord om sig själva i färgglada vimplar som ni kan hänga upp i klassrummet.
Låt de lite yngre barnen presentera sig själva genom att rita självporträtt och fylla i information som namn, ålder, familj och intressen. Om ni vill kan ni sätta ihop allas presentationer till en k...
Använd fantasin och övertyga varandra! Den här samarbetsövningen vänder sig till lite äldre elever och den kräver att eleverna lyssnar på varandra, kompromissar och hittar gemensamma lösningar.
När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om.
Eleverna ska i smågrupper lägga pussel på så kort tid som möjligt. Men pusslandet kommer inte riktigt att gå som de tänkt sig. För att lyckas måste eleverna även samarbeta över gruppgränserna …...