Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

300 träffar
Resursmaterial

Kom igång med snacket kring psykisk ohälsa

Syftet med denna resurs är att få igång diskussioner kring ett ämne som är högst aktuellt och tillsammans i grupp få reagera. 
Resursmaterial

Brev till mig själv när jag tar studenten

Att låta eleverna skriva brev till sig själva när de tar studenten är en uppskattad resurs.
Resursmaterial

Parpresentation

Att låta eleverna intervjua varandra och därefter göra en presentation av sin nya klasskamrat är ett bra sätt för klassen att börja närma sig varandra.
Resursmaterial

Musikmingel

Oxytocin kallas ibland för ”det trygga sammanhangets kemi” och frigörs i hjärnan av välkommen beröring, musik man tycker om och när man uppfattar att man är vänner.
Resursmaterial

Nysta i vem jag är

I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Resursmaterial

Här hänger jag – vimpel

Den här resursen vänder sig till de yngre eleverna. Låt dem rita självporträtt, fylla i ord om sig själva i färgglada vimplar som ni kan hänga upp i klassrummet.
Resursmaterial

Om mig

Låt de lite yngre barnen presentera sig själva genom att rita självporträtt och fylla i  information som namn, ålder, familj och intressen.  Om ni vill kan ni sätta ihop allas presentationer till en k...
Resursmaterial

Läsning – femrading

Att kunna sammanfatta innehållet i text är en av de viktigaste lässtrategierna att behärska. I detta resursmaterial får du förslag på hur dina elever kan träna denna lässtrategi genom att skriva en st...
Resursmaterial

Arbetsro och magiska 7:an

I denna resurs bjuder Joanna Lundin på tips kring arbetsro och struktur med utgångspunkt i "den Magiska 7:an".
Resursmaterial

Sex steg mot ett gemensamt klassrumskontrakt

När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om.