Att låta eleverna intervjua varandra och därefter göra en presentation av sin nya klasskamrat är ett bra sätt för klassen att börja närma sig varandra.
Oxytocin kallas ibland för ”det trygga sammanhangets kemi” och frigörs i hjärnan av välkommen beröring, musik man tycker om och när man uppfattar att man är vänner.
I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Den här resursen vänder sig till de yngre eleverna. Låt dem rita självporträtt, fylla i ord om sig själva i färgglada vimplar som ni kan hänga upp i klassrummet.
Låt de lite yngre barnen presentera sig själva genom att rita självporträtt och fylla i information som namn, ålder, familj och intressen. Om ni vill kan ni sätta ihop allas presentationer till en k...
Att kunna sammanfatta innehållet i text är en av de viktigaste lässtrategierna att behärska. I detta resursmaterial får du förslag på hur dina elever kan träna denna lässtrategi genom att skriva en st...
När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om.